Niezwykłe pojazdy Wydziału Mechanicznego

  • Posted on: 23 March 2017
  • By: PB6
Nazwa Uczelni: 
Politechnika Białostocka
Nazwa jednostki realizującej projekt (wydział, jednostka): 
Wydział Mechaniczny
Opis imprezy: 
Pokaz niezwykłych pojazdów skonstruowanych przez studentów Wydziału Mechanicznego. Pojazd rallycrosowy „Waldi” - zbudowany w oparciu o wymagania stawiane w regulaminie „Rozgrywek KSJ – Rallycross”. Jest to pojazd terenowy, jednomiejscowy. Silnik umieszczony jest z tyłu pojazdu, a napęd poprzez mechaniczną skrzynię biegów przekazywany jest na jedną oś – tylną. Pojazd wyposażony został w zawieszenie niezależne z przodu i z tyłu. Rama – konstrukcja nośna wykonana została w formie ramownicy przestrzennej, spawanej z rur stalowych ze wzmocnieniami w postaci elementów płytowych działających półskorupowo i profili zamkniętych wg załącznika „J” do regulaminu. "Dragster" - zbudowany w oparciu o wymagania regulaminu FIA (Drag Racing 2006 Regulations). Główne wymagania stawiane konstrukcji pojazdu tego typu, to odpowiedni stosunek mocy do masy, oraz zapewnienie maksimum bezpieczeństwa kierowcy. Do budowy pojazdu wykorzystano elementy z pojazdu bazowego - Forda Granada (silnik, skrzynia biegów). W pojeździe zbudowanym przez studentów, ze względu na jego dydaktyczny charakter, zastosowano uniwersalną klatkę bezpieczeństwa. Zmodyfikowany Daewoo Tico - fabryczne, zamknięte nadwozie zostało przerobione na nadwozie typu kabriolet. Wymagało to przede wszystkim wzmocnienia konstrukcji, w której progi zastąpione zostały profilami stalowymi. Przerobiono również pokrywę bagażnika, gdyż fabrycznie jej zawiasy przykręcone były do dachu, którego obecnie nie ma. Pojazd dostał też nową tapicerkę i nowy lakier. Bolidy CMS-01, CMS-02, CMS-03. Dotychczas powstały trzy takie pojazdy, a każdy z nich startował w międzynarodowych zawodach Formula Student. CMS-03 – ostatni z pojazdów, napędzany jest silnikiem zapożyczonym z motocykla Honda. Niewielka masa (ok. 210kg) i duża moc (prawie 90KM) sprawiły, że jest on bardzo dynamiczny. W sezonie 2016 bolid wystawiony został w czterech krajach: w Anglii, we Włoszech, w Czechach i na Węgrzech. Sezon ten zakończył się znacznymi sukcesami, z których największym było zdobycie drugiego miejsca w klasyfikacji ogólnej na torze Ricardo de Paletti we Włoszech. Osiągnięcie to pozwoliło drużynie z Białegostoku zapisać się na kartach historii, jako pierwsza polska drużyna, która stanęła na podium. Obecnie prowadzone są prace nad czwartą odsłoną bolidu. Ma on wystartować w zawodach latem 2017 r.